Friday, 23 March 2012

kisah2 pengantin - Cerita 1


sesiang td time2 keje dpt email lawak ni.. subjek email kisah2 pengantin...terhibur n ilang sikit ngantok ak bace cite2 lawak nih.. hehe ni cite bukan sekadar lawak je k.. de gak yg boleh jadikan teladan n sempadan.. enjoy your reading.. hehe ^_^


Cerita 1
Alahai Menantu


Pak kasim seorang yg tamak harta.. dia menawarkan anak dara suntinya yg
cun melecun kepada golongan yg kaya raya sahaja.. suatu hari datang la
seman, seorang usahawan muda ingin melamar anak pak kasim. beliau cukup 
sifat tanpa cacat cela tetapi beliau malas solat. setelah 3 hari
berkahwin..seman masih duk kat umah mentuanya. setelah azan maghrib
berkumandang. .pak kasim mengajak seman utk solat maghrib berjamaah.
seman gelabah..sbb sebelum ini dia tak pernah solat.


Lalu seman masuk ke bilik untuk menemui isterinya. "yang.. camner
ni..abg tak penah solat ni"
"takpe bang.. abg ikut je ape yg ayah buat" isterinya berbisik perlahan. . 
Seman pun keluar untuk solat bersama pak kasim. setelah pak kasim
takbir..seman ikut takbir... lalu pak kasim membaca surah
alfatihah.." bismillahirrahma nir rahim..." seman pun turut membaca
bismillah dengan lantang... "bismillahirrahmani r rahim..."


Aisyh! pelik menantu aku ni. mazhab mana yg dia ikut? setahu aku imam je
yg baca kuat.. getus hati pak kasim..pak kasim buat selamba. dia terus
membaca surah al-fatihah. seman pun turut membaca surah al-fatihah dgn kuat
seolah-olah seorang budak yg baru nak belajar mengaji.


pak kasim pelik.. lalu dia terus berpaling ke belakang utk melihat
seman. seman turut berpaling ke belakang kerana mengikut gerak langkah pak
kasim."ish! gila ke menantu aku ni??"


Pak kasim berjalan ke depan utk menjauhkan diri dari seman. Seman turut
berjalan ke depan mengikut langkah pak kasim. Pak kasim terus melarikan 
diri melalui pintu depan dan terus menuju ke sawah di tepi rumahnya.
Seman terus berlari mengejar pak kasim sampai ke tepi sawah. tiba-tiba
pak kasim tergelincir lalu jatuh ke dalam sawah padi. Seman pun turut 
menjatuhkan badannya ke dalam sawah seolah-olah tergelincir.


Pak kasim pun terus bertanya kepada seman.
"seman. apesal yg ko ikut aku sampai ke sawah ni?"
"ayah.. susah ye nak solat maghrib ni. baru saya tau. sampai kena 
berlari.."


(huargh huargh huargh!!!! sedey nye kalau ada laki camnie !)

2 oMeLan:

Rapunzel Cikilolo said...

sepuk skali dapat...

++QasehNada++ said...

sekali x puas beb.. ahaha