Friday, 28 October 2011

Kisah Pisang Dan Hati (Sila baca apabila kebencian selalu bertakhta di hati)

Kisah Pisang Dan Hati (Sila baca apabila kebencian selalu bertakhta di hati)

Maryam, guru kelas Tadika menganjurkan satu permainan yang sungguh menarik untuk murid-muridnya. Setiap murid diminta membawa beg plastik yang berisi pisang yang tertulis nama orang yang paling mereka benci ke kelas pada esok hari. Jadi, jumlah pisang yang perlu dibawa bergantung kepada jumlah orang yang dibenci.

Keesokan harinya, setiap murid membawa beg plastic berisi pisang masing-masing. Ada yang membawa tiga biji, ada juga lima biji dan paling banyak lapan biji. Semuanya sudah ditulis nama orang yang paling mereka benci.

“Sekarang simpan pisang tu. Jangan lupa bawa ke mana sahaja kamu pergi selama seminggu. Inilah permainannya. Selepas seminggu, kita akan tahu keputusannya” beritahu Cikgu Maryam. Kanak-kanak tersebut menyimpan pisang masing-masing di dalam beg.

Hari demi hari berlalu, pisang tersebut mula berbintik-bintik dan akhirnya menjadi busuk . Kanak-kanak itu mula merungut dan marah. Mereka tidak menyukai permainan itu lagi kerana selain beg berat, badan berbau busuk. Ada yang menangis, enggan meneruskan permainan.

Seminggu berlalu, pagi-pagi lagi murid-murid Maryam sudah bersorak. Permainan sudah tamat. Tidak ada lagi beban dan bau busuk yang perlu dibawa.

“Okey semua, apa rasanya bawa pisang dalam beg ke sana ke mari selama seminggu?” tanya Cikgu Maryam. Semuanya serentak mengatakan mereka benci permainan itu. Mereka hilang kawan, sering diejek dan terpinggir. Lebih teruk lagi, terpaksa tidur, makan, mandi, bermain dan menonton TV dengan bau busuk.

“Itulah sebenarnya yang berlaku kalau kita simpan perasaan benci pada orang lain dalam hati. Bau busuk kebencian itu akan mencemari hati dan kita akan membawanya ke mana saja kita pergi. Jika kamu sendiri tidak boleh tahan dengan bau pisang busuk hanya untuk seminggu, cuba bayangkan apa akan jadi kalau kamu simpan kebencian sepanjang hidup kamu” beritahu Cikgu Maryam.

Maryam mengingatkan anak muridnya supaya membuang jauh-jauh perasaan benci daripada membebani hidup. Kemaafan adalah yang terbaik. Menyayangi lebih baik darpada membenci.

Moralnya, jangan letak pisang dalam beg. Jangan simpan kebencian, dendam kesumat dan apa-apa yang mazmumah dalam hati.. Macam pisang yg makin membusuk, begitu juga hati.


Tenang Dihujung Usia.
-aNa-


C n P from FB untuk berkongsi dgn kawan2..

Ɩ♥ѵӗ U ayah ♥

Mungkin ibu lbh kerap menelefon utk... menanyakan keadaan kita setiap hari..Tp tahukah kita, sebenar nya ayah lah yg mengingatkan ibu utk menelefon kita?

Semasa kecil, ibu lah yg lebih sering mendukung kita..Tp tahukah kita bhw sebaik saja ayah pulang bekerja dgn wajah yg letih ayahlah slalu menanyakan apa yg kita lakukan seharian ?

Saat kita sakit@demam, ayah sering membentak "sudah diberitahu! jgn minum ais!".Tp tahukah kamu bahwa ayah sangat risau.??

Ketika kita remaja, kita meminta izin untk keluar malam. Ayah dgn tegas berkata "tidak boleh!"..Sedarkah kita bhw ayah hanya ingin menjaga kita? Krn bagi ayah, kita adlh sesuatu yg sangat berharga.

Saat kita sudah d percayai, ayah pun melonggarkan peraturannya. Maka kita telah melangar kpercayaan nya...Maka ayah lah yg setia menunggu kita di ruang tamu dgn rasa sangat risau..

Setelah kita dewasa,ayah telah mghantar kita ke sekolah@kolej untuk belajar..

Di saat kita memerlukan ini-itu, utk keperluan kuliah kita, ayah hanya mengerutkan dahi.tanpa menolak, beliau memenuhinya..Saat kamu berjaya..Ayah adlh org pertama yg berdiri dan bertepuk tangan untukmu..Ayah akan tersenyum dngan bangga..

Sampai ketika jodoh kita telah datang dan meminta izin untuk mengambil kita dari ayah..Ayah sangat berhati-hati mengizinkan nya..Dan akhirnya..Saat ayah melihat kita duduk di atas plamin bersama pasangan nya..ayahpun tersenyum bahagia..

Apa kita tahu,bhw ayah sempat pergi ke belakang dan menangis?

Ayah menangis krn ayah sangat bahagia..Dan diapun berdoa "Ya Tuhan, tugasku telah selesai dgn baik..Bahagiakan lah putra putri kecilku yg manis bersama pasangannya"..

Setelah itu ayah hanya akan menunggu kedatangan kita brsma cucu-cucunya yg sesekali dtg utk menjenguk..Dengan rambut yg memutih dan badan yg tak lagi kuat untuk menjaga kita..I love my papa..



Ɩ♥ѵӗ U ayah ({})♥

Thursday, 27 October 2011

cuakkk!!

Check up pg td alhamdulillah la ok..pny x makan dr malam td smpai pg bgn2 tido menggigil..hak2 akibat x mkn la tu.. X mau chek up kang gagal plak.. Dok dating kat klinik tu pny la lame dekat 2 jam jugak..nk tunggu gliran hampir2 2jam jmp doct 2minit jek..hampeh tul..da satlle sume amek appmnt baru..

Then abah nyer checkup kol 2ptg..anto abah g klinik.. Ak lak g RHB ƗƗɐƗƗɐ "̮.‎​ buat ape ye??? Ak bkk accnt ASB laaa.. Nk start mengumpul.hehe da sattle semua ak g klinik balik amek abah. Mak ak g msuk klinik ak lak merewang g gerai member ak..lepak2 jap mak ak panggil ckp bapak ak x de kat klinik.

Pnye la cuak..ingt bapak ak ni kne bawak g hospital ke pe sbb td de ambulans kuar dr klinik tu.tepon2 bapak ak. X d angkat.. Aiseeehhh.. Mmg cuak gak.. Tny2 nurse kate bapak x de.. Then mak ak cube la usha kat kedai mamak dpn klinik tu.. Upe2 nyer bapak ak da kat ctu..hhaha ilang segala cuak sume..wat saspen je bapak ak ni.. Ingt da kne angkut da.. Haha pengajarannyer jgn tgl bapak sorg2 kat klinik..

Eh de kaitan ke?? Ahaha cerita ari ini...hehe
Check up pg td alhamdulillah la ok..pny x makan dr malam td smpai pg bgn2 tido menggigil..hak2 akibat x mkn la tu.. X mau chek up kang gagal plak.. Dok dating kat klinik tu pny la lame dekat 2 jam jugak..nk tunggu gliran hampir2 2jam jmp doct 2minit jek..hampeh tul..da satlle sume amek appmnt baru..

Then abah nyer checkup kol 2ptg..anto abah g klinik.. Ak lak g RHB ƗƗɐƗƗɐ "̮.‎​ buat ape ye??? Ak bkk accnt ASB laaa.. Nk start mengumpul.hehe da sattle semua ak g klinik balik amek abah. Mak ak g msuk klinik ak lak merewang g gerai member ak..lepak2 jap mak ak panggil ckp bapak ak x de kat klinik.

Pnye la cuak..ingt bapak ak ni kne bawak g hospital ke pe sbb td de ambulans kuar dr klinik tu.tepon2 bapak ak. X d angkat.. Aiseeehhh.. Mmg cuak gak.. Tny2 nurse kate bapak x de.. Then mak ak cube la usha kat kedai mamak dpn klinik tu.. Upe2 nyer bapak ak da kat ctu..hhaha ilang segala cuak sume..wat saspen je bapak ak ni.. Ingt da kne angkut da.. Haha pengajarannyer jgn tgl bapak sorg2 kat klinik..

Eh de kaitan ke?? Ahaha cerita ari ini...hehe

Wednesday, 26 October 2011

sekadar utk renungan..

NANGIS BACA INI ::

Aku mempunyai pasangan hidup...
Saat senang aku cari pasanganku
Saat sedih aku cari ibu
Saat berjaya aku ceritakan pada pasanganku
Saat gagal aku ceritakan pada ibu
Saat bahagia aku peluk erat pasanganku
Saat sedih aku peluk erat ibuku
Saat liburan aku bawa pasanganku
Saat aku sibuk anak diantr ke rumah ibu
Saat sambut valentine slalu beri hadiah pada pasangan.
Saat sambut hari ibu aku cuma dapat ucapkan "Selamat Hari Ibu"
Selalu aku ingat pasanganku
Selalu ibu yg ingat aku
Setiap saat aku akan tlpon pasanganku
Kalau ingt aku akan tlpon ibu
Selalu aku belikan hadiah untuk pasanganku
Entah bila aku akan belikan hadiah untuk ibu

Renungkan:

"Kalau kau sudah habis belajar dan berkerja...
bolehkah kau kirim wang untuk ibu?
Ibu tdk mnta banyak... lima puluh sebulan pun cukuplah".
Berderai air mata jika kita mendengarnya........
Tapi kalau ibu sudah tiada..........
Ibu aku RINDU.......AKU RIIINDDUU... SANGAT RINDU....
Berapa bnyk yang sanggup menyuapkan ibunya....
berapa bnyk yang sanggup melap muntah ibunya.....
berapa bnyk yang sanggup mengganti lampin ibunya.....
berapa bnyk yang sanggup..... membersihkan najis ibunya.......
berapa bnyk yang sanggup....... membuang ulat dan membersihkan luka kudis ibunya....
berapa bnyk yang sanggup berhenti kerja untuk menjaga ibunya....

Dan akhir sekali berapa bnyk yang sembahyang JENAZAH ibunya......

Renungkan la ea.. Ak copy paste bende ni utk peringatan pada dri sndri..klu da x de org tue baru nk hegeh ckp rndu ke pe mmg da telambat kan...SAYANGI IBU BAPA selagi ada hayat..Sekian terimakasih..(^_^)Y

Monday, 24 October 2011

mari membaca

mari membace =D (dipetik dari Dunia Macam-macam)

Yang Harus Diikut:

1. Jika Orang Buat Kita Susah,Anggaplah Itu Adalah Limpahan Rezeki.

2. Mulai Hari Ini, Belajarlah Setiap Hari Menyenangkan Hati Orang Lain.

3. Jika Kamu Merasa Pahit Dalam Hidupmu Dengan Suatu Tujuan, Itulah Bahagia.

4. Lari dan Berlarilah Yang Cepat Untuk Mengejar Hari Esok.

5. Setiap Hari Kamu Sudah Harus Merasa Puas Dengan Apa Yang Kamu Miliki Saat Ini.

6. Setiap Kali Kalau Ada Orang Yang Memberi Kamu Satu, Kamu Harus Mengembalikannya 10x Lipatganda.

7. Nilailah Kebaikan Orang Lain Terhadap Kamu, Tetapi Hapuskanlah Semua Jasa Yang Pernah Kamu Berikan Kepada Orang Lain.

8. Dalam Keadaan Benar Kamu Difitnah, Dipersalahkan dan Dihukum, Maka Kamu Akan
Mendapat Pahala.

9. Dalam Keadaan Salah Kamu Dipuji dan Dibenarkan, Itu Merupakan Hukuman.

10. Orang Yang Benar Kita Bela, Orang Yang Salah Kita Beri Nasihat.

11. Jika Perbuatan Kamu Benar, Kamu Difitnah dan Dipersalahkan, Tetapi Kamu
Menerimanya, Maka Akan Datang Rezeki Kepadamu Yang Berlimpah Ruah.

12. Jangan Selalu Melihat/Mengecam Kesalahan Orang Lain, Tetapi Selalu Melihat Diri Sendiri, Itulah Kebenaran.

13. Orang Yang Baik Diajak Bergaul, Tetapi Orang Yang Jahat Dikasihani.

14. Dua Orang Saling Mengakui Kesalahan Masing-Masing, Maka Dua Orang Tersebut Akan Bersahabat Sepanjang Masa.

15. Saling Salah Menyalahkan, Maka Akan Mengakibatkan Putus Hubungan.

16. Kalau Kamu Ikhlas Menolong Orang Yang Dalam Keadaan Susah, Maka Jangan Sampai Diketahui Bahawa Kamu Sebagai Penolongnya.

17. Jangan Membicarakan Sedikitpun Keburukan Orang Dibelakangnya, Sebab Kamu Akan Dinilai Buruk Oleh Si Pendengar.

18. Kalau Kamu Mengetahui Orang Itu Berbuat Salah, Maka Teruslah Tegur Dengan Kata-Kata Yang Lemah-Lembut Sehingga Orang Itu Menjadi Lebih Insaf.

19. Doa dan Sembah – Sujudmu Akan Allah Terima, Apabila Kamu Boleh Sabar dan Menuruti Jalan Yang DiRedhaiNya

Sunday, 23 October 2011

HATI-HATILAH atau tinggalkan sahaja sahabat seperti dibawah:

HATI-HATILAH atau tinggalkan sahaja sahabat seperti dibawah:

✿~ Sahabat yang TAMAK: ia sangat tamak, ia hanya memberi sedikit dan meminta yang banyak, dan ia hanya mementingkan diri sendiri..

✿~ Sahabat HIPOKRIT: ia menyatakan bersahabat berkenaan dengan hal-hal lampau, atau hal-hal mendatang; ia berusaha mendapatkan simpati dengan kata-kata kosong; dan jika ada kesempatan membantu, ia menyatakan tidak sanggup..

✿~ Sahabat PENGAMPU: Dia setuju dengan semua yang kamu lakukan tidak kira betul atau salah, yang parahnya dia setuju dengan hal yang tidak berani untuk menjelaskan kebenaran, di hadapanmu ia memuji dirimu, dan di belakangmu ia merendahkan dirimu..

✿~ Sahabat PEMBOROS dan SUKA HIBURAN: ia menjadi kawanmu jika kamu suka pesta , suka berkeliaran dan ‘melepak’ pada waktu yang tidak sepatutnya, suka ke tempat-tempat hiburan dan pertunjukan..

>>> Pepatah Arab :
Bersahabat dengan penjual minyak wangi, kita akan menerima percikan wangiannya, manakala bersahabat dengan tukang besi, percikan apinya akan mencarikkan baju kita..

.....

”Maukah aku ajarkan kepadamu sebuah do’a yang apabila kau baca maka Allah ta’aala akan menghilangkan kebingunganmu dan melunasi hutangmu?” Ia menjawab: ”Tentu, wahai Rasulullah.” Beliau bersabda, ”Jika kau berada di waktu pagi maupun sore hari, bacalah do’a:

اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنْ الْهَمِّ وَالْحَزَنِ وَأَعُوذُ بِكَ مِنْ الْعَجْزِ وَالْكَسَلِ وَأَعُوذُ بِكَ مِنْ الْجُبْنِ وَالْبُخْلِ وَأَعُوذُ بِكَ مِنْ غَلَبَةِ الدَّيْنِ وَقَهْرِ الرِّجَالِ

”Ya Allah, sesungguhnya aku berlindung kepada Engkau dari bingung dan sedih. Aku berlindung kepada Engkau dari lemah dan malas. Aku berlindung kepada Engkau dari pengecut dan kikir. Dan aku berlindung kepada Engkau dari tekanan hutang dan kesewenang-wenangan manusia

sifat pemarah..

Ada seorang pemuda yang sangat pemarah. Dia tidak dapat mengawal kemarahannya walaupun ianya hanya satu masalah kecil sahaja. Pada suatu hari, bapanya telah menghadiahkannya dengan seguni paku.

"Untuk apakah paku-paku ini ayah?" tanya pemuda tersebut.

"Setiap kali kamu marah, kamu pakulah tembok batu di hadapan rumah kita ini, bagi melepaskan kemarahan mu" jawab ayahnya.

Pada hari yang pertama sahaja, pemuda itu telah memaku sebanyak 37 batang paku pada tembok batu tersebut.

Selepas beberapa minggu, setelah dia dapat mengurangkan kemarahannya, jumlah paku yang digunakan juga berkurangan. Dia mendapati, adalah lebih mudah mengawal kemarahannya dari memukul paku menembusi tembok batu tersebut. Akhirnya tibalah pada suatu hari, dimana pemuda tersebut tidak marah, walau sekali pun.

Dia pun memberitahu ayahnya mengenai perkara tersebut dengan gembira. Bapanya mengucapkan tahniah dan menyuruh dia mencabut kembali paku itu satu persatu, pada setiap hari yang ia lalui tanpa kemarahan.

Hari berganti hari, dan akhirnya dia berjaya mencabut kesemua paku-paku tersebut. Pemuda tersebut lantas memberitahu perkara tersebut kepada bapanya dengan bangganya.

Bapanya lantas memimpin tangannya ke tembok tersebut dan berkata
"Kau telah melakukannya dengan baik, anakku, tetapi lihatlah kesan lubang-lubang di tembok batu tersebut, tembok itu tidak akan kelihatan sama lagi seperti sebelumnya. Bila kau menyatakan sesuatu atau melakukan sesuatu ketika marah, ianya akan meninggalkan kesan parut dan luka, sama seperti ini. Kau boleh menikam seseorang dengan pisau dan membunuhnya. Tetapi ingatlah, tak kesah berapa kali kau memohon maaf dan menyesal atas perbuatam mu, namun lukanya masih tetap ada. Luka di hati adalah lebih pedih dari luka fizikal."

Sahabat adalah permata yang sukar dicari.
Mereka membuatkan kamu ketawa dan menggalakan mu ke arah kejayaan.
Sahabat juga adalah seorang pendengar, berkongsi suka dan duka dan sentiasa membuka hatinya kepada kita.

Jika anda rasa benda ini dapat memberi manfaat, sila tekan butang "SHARE" untuk dikongsi di wall masing-masing..

Allahu'alam.

Saturday, 22 October 2011

MAKSUD WANITA MENANGIS:

MAKSUD WANITA MENANGIS:

Jika seorang wanita menangis dihadapanmu,
Itu bererti dia tak dapat menahannya lagi.
Jika kamu memegang tangannya saat dia menangis,
Dia akan tinggal bersamamu sepanjang hidupmu.

Jika kamu membiarkannya pergi,
Dia tidak akan pernah kembali lagi menjadi dirinya yang dulu.
Selamanya…

Seorang wanita tidak akan menangis dengan mudah,
Kecuali didepan orang yang amat dia sayangi.
Dia menjadi lemah.

Seorang wanita tidak akan menangis dengan mudah,
Hanya jika dia sangat menyayangimu,
Dia akan menurunkan rasa egoisnya.

Lelaki,,

Jika seorang wanita pernah menangis kerana mu,
Tolong pegang tangannya dengan pengertian.
Dia adalah orang yang akan tetap bersamamu sepanjang hidupmu.

Lelaki, jika seorang wanita menangis karenamu.
Tolong jangan mensia-siakannya.

Mungkin kerana keputusanmu, kau merosak kehidupannya.
Saat dia menangis didepanmu,
Saat dia menangis keranamu,
Lihatlah matanya…
Dapatkah kau lihat dan rasakan sakit yang dirasakannya?

fikirkan….
Wanita mana lagikah yang akan menangis dengan murni, penuh rasa sayang,
Didepanmu dan keranamu…

Dia menangis bukan kerana dia lemah
Dia menangis bukan kerana dia menginginkan simpati atau rasa kasihan
Dia menangis,

Kerana menangis dengan diam-diam tidaklah memungkinkan lagi.

Lelaki
Pikirkanlah tentang hal itu,,
Jika seorang wanita menangisi hatinya untukmu,
Dan semuanya kerana dirimu.

Inilah waktunya untuk melihat apa yang telah kau lakukan untuknya,
Hanya kau yang tahu jawabannya.. ..
Pertimbangkanlah
Kerana suatu hari nanti
Mungkin akan terlambat untuk menyesal,
Mungkin akan terlambat untuk bilang ‘MAAF’!!

“People will forget what you said,
People will forget what you did
But people will not forget,
How you made them feel”

sekadar untuk dikongsi bersame =D

Friday, 21 October 2011

Rahsia Hati Seorang Perempuan

󾌵󾬑󾬒Minta kaum lelaki baca󾬒󾬑 󾌵

󾬐 Rahasia Hati Seorang Perempuan󾬐

󾬗(¯`v´¯)󾭩󾬑󾭩
󾬗`•.¸.•(¯`v´¯) 󾭩󾬑󾭩
󾬗........`•.¸.•``(´'`v´'`)󾭩󾬑󾭩
󾬗. ...󾭡󾬑...󾬑`•.¸.•´󾬑󾭡󾬑*󾭩 ƸӜƷ.¸¸¸.•• ƸӜƷ󾬑*󾭩
󾬘󾫺 SENSITIF : bukan bermaksud suka merajuk , tapi hanya ingin bermanja dan mendapatkan perhatian 󾭡(✿◠‿◠)

󾬑󾫺 CEREWET : bukan bermaksud FUSSY tak menentu , kadang ingin LELAKI mengikut kata-katanya sekali aja 󾭷(✿◠‿◠)

󾬘󾫺HALUS : ibarat sehalai sutera , cantik , mulus , lembut dan mudah tercabik dan koyak .. walaupun seorang wanita memaafkan seseorang yang lain atas sebab kesalahan , biasanya WANITA akan ingat kesalahan tersebut untuk disimpan jadi pelajaran., Bukan DENDAM 󾭡(✿◠‿◠)

󾬑󾫺 IKHLAS : ikhlas seorang wanita tak perlu diragui󾭷 (✿◠‿◠)

󾬘󾫺 KORBAN : WANITA sanggup berkorban apa saja untuk seseorang yang amat disayangi , termasuk
ibu bapa , anak-anak , dan suami ... WANITA amat tabah 󾭡(✿◠‿◠)

󾬑󾫺 PRIHATIN : sentiasa memerhatikan keadaan sekeliling dalam diam 󾭷 (✿◠‿◠)

󾬘󾫺 MANJA : walaupun dia adalah seorang WANITA yang pandai berdikari., naluri seorang WANITA tetap seorang WANITA ., suka bermanja hanya kepada insan yang bernama LELAKI , namun juga sesama kaum 󾭡 (✿◠‿◠)

󾬑 󾫺EGO : WANITA yang terlalu sayangkan kekasihnya sanggup menolak ketepi EGOnya apabila bertemu dengan yang dicintainya 󾭷 (✿◠‿◠)

󾬑 󾫺CINTA : CINTA pertama bagi wanita adalah yang paling dalam dan tulus... bukan di khianati󾭡(✿◠‿◠)

󾬘 󾫺SEKS : seks bukanlah segala-galanya buat WANITA krn WANITA diciptakan dengan 9 nafsu dan 1 akal ., NAFSU yang banyak dan tidak tertumpu kepada satu saja ., LELAKI pula dijadikan dengan 9 akal dan 1 nafsu ..., fungsi lelaki adalah membimbing WANITA dan bukan menghanyutkan wanita 󾭷(✿◠‿◠)

Sunday, 16 October 2011

BAGAIMANA MENYAYANGI SESEORANG HINGGA HUJUNG USIA

::BAGAIMANA MENYAYANGI SESEORANG HINGGA HUJUNG USIA::

1.Sayangi dia dengan hati, bukan dengan perasaan. Jika anda meletakkan sesuatu hubungan berdasarkan perasaan, ia hanya akan gagal karena perasaan senantiasa berubah dari masa ke kemasa.

2. Sayangi dia seadanya. Di dunia terdapat hampir 6 billion manusia dengan 6 billion personaliti. Dia sebenarnya seorang yang istimewa dan biarkan dianya kekal begitu. Jangan sesekali terfikir untuk mengubah apa-apa tentang dia karena sekali anda mengubah, selamanya anda akan terus mengubah dirinya. Tentu anda masih ingat, anda terpikat padanya karena dia adalah dia. Maka, tiada alasan untuk anda mengubah dia untuk menjadi seseorang yang lain.

3. Sayangi dia sepenuh hati. Sesungguhnya dia telah banyak berkorban untuk anda. Dengan kelebihan yang ada padanya, dia berpeluang untuk menjalin hubungan dengan seseorang yang lebih sempurna tapi demi cinta, dia telah memilih diri anda. Maka, jangan sekali kali mencoba untuk mempermainkan keluhuran cintanya.

4. Hormati pendirian dan keputusan dia. Jangan anda merayu dan jangan membuat alasan supaya dia menerima cinta anda karena kelak, yang akan anda dapat darinya hanyalah cinta simpati dan bukannya cinta setulus hati.

5. Yakinkan diri anda akan keistimewaan dia. Dia adalah satu-satunya di dunia ini dan jangan mengharapkan kesempurnaan dari dia karena dia telah cukup sempurna semenjak anda mulai terpikat padanya.

6. Percaya akan dirinya. Senantiasa berbaik sangka padanya, jika kita juga menginginkan begitu darinya . Pastikan anda akan senantiasa memperlakukan diri anda pada tempatnya sebelum melakukan apa-apa. Jika anda sendiri tidak dapat menerimanya, apalagi dia.

7. Jangan berjanji menyayangi dia untuk selama-lamanya karena selama-lamanya bagi anda mungkin akan berakhir keesokkan harinya, tapi berjanjilah untuk menyayangi dirinya seolah-olah setiap hari itu adalah hari yang terakhir untuk anda berdua.

8. BERCINTA dengannya adalah seperti memberi hati anda kepadanya untuk dilukai tapi kepercayaan itu penting. Percayalah kepadanya, niscaya dia akan melindunginya sepenuh jiwa dan raga.

9. Jangan sesekali meninggalkan dia tanpa alasan. Dia bukan hanya akan menangis kecewa dan kemudian meneruskan hidupnya seperti biasa, ketahuilah bahwa jiwanya akan mati secara perlahan.

10. Jangan cepat berbangga dengan diri anda, mendapatkan hatinya bukanlah satu kejayaan yang mutlak tetapi anugerah itu hanya layak anda peroleh setelah anda berjaya menyayanginya hingga akhir hayat. Ketahuilah, dia memilih anda adalah karena dia percaya bahawa anda adalah seorang yang jujur dan akan menepati janji. Anda telah bersusah payah dan berusaha dengan segala upaya untuk memenangkan cintanya, maka dengan itu haruslah anda juga berusaha untuk terus mencintai dirinya apapun keadaannya

(Pakar diari hati)
Copy paste from FB

Saturday, 15 October 2011

..wanita..

Seorang wanita sanggup menyembunyikan rasa cintanya berpuluh2 tahun...
Namun sayang, seorang wanita tak mampu menyembunyikan rasa cemburunya walau hanya sesaat pun....;)

Status dr seorng member d facebook..sori nuyunu zailan..curi status ƗƗɐƗƗɐ "̮.‎​
Cube renungkan pe maksud ayat2 tu.. Bg ak 100 % ak sokong.. Tp x ramai lelaki akan faham pe yg wanita lalui.. Betol x.. Ok sekian je buat kali ni.. Hanya nk berkongsi..

Thursday, 13 October 2011

Tips CINTA..

Tips CINTA..
Cintailah Allah di kala susah dan senang kerana kau akan memperolehi cinta daripada insan yang juga menyintai Allah.....<3
Cintailah kedua ibu bapamu kerana kau akan perolehi keredhaan Allah....<3
Cintailah keluargamu kerana kau tak akan jumpa cinta yang bahagia selain dari cinta keluarga....<3
Cintailah sahabatmu kerana sahabat mereka akan menemani saat kau kebuntuan.....<3
Cintailah ilmu kerana martabatmu akan Allah angkat setinggi-tingginya...<3
Dan,janganlah sesekali tangan yang mengoncang dunia juga yang mengoncang iman lelaki...(^___^)

Tuesday, 11 October 2011

~ALLAH knows BESt!~♥

♥ kenape ALLAH temukan kita dengan org y salah ♥

Memang sakit bila cinta yg kita dambakan selama ini tak dihargai oleh insan yg bernama kekasih,apatah lagi kita dibuang begitu saja... tapi,itulah juga petanda terbaik untuk diri dan kehidupan kita pada masa akan datang.


1. memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya apabila kita bertemu jodoh yg sebenar,masih ada rasa syukur kita pada ketentuanNYA.


2. memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita dapat menjadi penilai yg baik.


3. memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita sedar bahawa kita hanyalah makhluk yg sentiasa mengharapkan pertolongan ALLAH.


4. memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita dapat KASIH SAYANG YANG TERBAIK,KHAS UNTUK DIRI KITA.


5. memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita sedar bahawa ALLAH MAHA PEMURAH & PENYAYANG kerana mengingatkan kita bahawa dia bukanlah pilihan yg hebat untuk kita dan kehidupan kita pada masa depan...


6. memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita dapat mengutip pengalaman yg tak semua orang berpeluang untuk mengalaminya.


7. memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita jadi MANUSIA YG HEBAT JIWANYA.


8. memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita lebih faham bahawa CINTA YG TERBAIK HANYA ADA BERSAMA ALLAH.


9. memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita LEBIH MENGENALI KEHIDUPAN YG TAK SELAMANYA KEKAL.


Wahai sahabat yg kecewa,menderita dan sengsara kerana cinta, fahamilah bahawa kehidupan kita makin sampai ke penghujungnya.


Hari esok pun kita sendiri tak pasti samada menjadi milik kita. Gapailah keredhaan ALLAH dengan melaksanakan suruhanNYA, dan meninggalkan laranganNYA..


PERCAYALAH sesungguhnya ALLAH malu untuk menolak permintaan hambaNYA yg menadah tangan meminta dengan penuh pengharapan HANYA kepadaNYA..


~ALLAH knows BESt!~♥

Monday, 10 October 2011

Adam dan Hawa

TULANG RUSUK ADAM yang HILANG itu, BIARLAH DIA, yang MENCARINYA SENDIRI. HAWA pula, TUNGGU dan BERSABARLAH, TIDAK PERLU KAMU MENCARI SI ADAM. Kerana, KAMU TETAP TULANG RUSUKNYA yang HILANG, DIA TETAP,AKAN DATANG dan MENGAMBILMU SUATU HARI NANTI. APA YANG BOLEH KAMU USAHAKAN ialah BERDOA, agar, SI ADAM YANG DATANG ITU, adalah ADAM YANG BERAGAMA, BERAMAL DENGAN AGAMANYA dan PUNYA AKHLAK YANG BAIK. Dengan kata lain, DAPAT MEMBIMBING KAMU KE JALAN YANG LURUS UNTUK KE SYURGA . ♥ :)

petikan dari Tasya Hajazi!!

Friday, 7 October 2011

jangan beri harapan

Jangan jadi terlalu baik ,
saya takut akan merindui awak.
Jangan terlalu mengambil berat,
saya mungkin akan menyukai awak.
Jangan pula terlalu rapat ,
saya mungkin jatuh hati kepada awak.
Amat sukar andai saya menyayangi awak nanti
saya takut awk tak membalasnya.

Monday, 3 October 2011

kaktus dan ulat bulu..

Bila kita minta kepada TUHAN setangkai bunga segar,diberiNya kaktus berduri.
Bila minta kupu-kupu,diberi ulat bulu.

Kita sedih dan kecewa...
namun kemudian...

kaktus itu berbunga indah sekali dan ulat itupun menjadi kupu -kupu yang sangat cantik.

Itulah jalan TUHAN , indah pada masaNYA !

Sunday, 2 October 2011

cinta...

Kamu TIDAK pernah TAHU bila kamu akan JATUH CINTA. namun apabila sampai SAATNTA itu, RAIHLAH dengan KEDUA TANGANMU,dan jangan BIARKAN dia PERGI dengan SEJUTA RASA tanda tanya DIHATINYA -.-

Thursday, 29 September 2011

10 wasiat Rasulullah kepada putrinya Fathimah

Ada 10 wasiat Rasulullah kepada putrinya Fathimah binti Rasulillah. Sepuluh wasiat yang beliau sampaikan merupakan mutiara yang termahal nilainya bila kemudian dimiliki oleh setiap istri solehah.



1. Ya Fathimah, kepada wanita yang membuat tepung untuk suami dan anak-anaknya, Allah pasti akan menetapkan kebaikan baginya dari setiap biji gandum, melebur kejelekan, dan meningkatkan derajat wanita itu.

2. Ya Fathimah, kepada wanita yang berkeringat ketika menumbuk tepung untuk suami dan anak-anaknya, niscaya Allah menjadikan dirinya dengan neraka tujuh tabir pemisah.

3. Ya Fathimah, tiadalah seorang yang meminyaki rambut anak-anaknya lalu menyisirnya dan mencuci pakaiannya, melainkan Allah akan menetapkan pahala baginya seperti pahala memberi makan seribu orang yang kelaparan dan memberi pakaian seribu orang yang telanjang.

4. Ya Fathimah, tiadalah wanita yang menahan kebutuhan tetangganya, melainkan Allah akan menahannya dari minum telaga kautsar pada hari kiamat nanti.

5. Ya Fathimah, yang lebih utama dari seluruh keutamaan di atas adalah keridhoaan suami terhadap istri. Andaikata suamimu tidak ridho kepadamu, maka aku tidak akan mendoakanmu. Ketahuilah wahai Fathimah, kemarahan suami adalah kemurkaan Allah.

6. Ya Fathimah, apabila wanita mengandung, maka malaikat memohonkan ampunan baginya, dan Allah menetapkan baginya setiap hari seribu kebaikan serta melebur seribu kejelekan. Ketika wanita merasa sakit akan melahirkan, Allah menetapkan pahala baginya sama dengan pahala para pejuang di jalan Allah. Jika dia melahirkan kandungannya, maka bersihlah dosa-dosanya seperti ketika dia dilahirkan dari kandungan ibunya. Bila meninggal ketika melahirkan, maka dia tidak akan membawa dosa sedikitpun. Didalam kubur akan mendapat pertamanan indah yang merupakan bagian dari taman sorga. Dan Allah memberikan pahala kepadanya sama dengan pahala seribu orang yang melaksanakan ibadah haji dan umrah, dan seribu malaikat memohonkan ampunan baginya hingga hari kiamat.

7. Ya Fathimah, tiadalah wanita yang melayani suami selama sehari semalam dengan rasa senang serta ikhlas, melainkan Allah mengampuni dosa-dosanya serta memakaikan pakaian padanya di hari kiamat berupa pakaian yang serba hijau, dan menetapkan baginya setiap rambut pada tubuhnya seribu kebaikan. Dan Allah memberikan kepadanya pahala seratus kali beribadah haji dan umrah.

8. Ya Fathimah, tiadalah wanita yang tersenyum di hadapan suami, melainkan Allah memandangnya dengan pandangan penuh kasih.

9. Ya Fathimah, tiadalah wanita yang membentangkan alas tidur untuk suami dengan rasa senang hati, melainkan para malaikat yang memanggil dari langit menyeru wanita itu agar menyaksikan pahala amalnya, dan Allah mengampuni dosa-dosanya yang telah lalu dan yang akan datang.

10. Ya Fathimah, tiadalah wanita yang meminyaki kepala suami dan menyisirnya, meminyaki jenggot dan memotong kumisnya, serta memotong kukunya, melainkan Allah memberi minuman arak yang dikemas indah kepadanya yang didatangkan dari sungai2 sorga. Allah mempermudah sakaratul-maut baginya, serta kuburnya menjadi bagian dari taman sorga. Dan Allah menetapkan baginya bebas dari siksa neraka serta dapat melintasi shirathal-mustaqim dengan selamat.

Cinta pada yg Bukan Sempurna

Kita berada di dunia BUKAN untuk mencari seseorang yang SEMPURNA untuk dicintai tetapi untuk BELAJAR mencintai orang yang BELUM SEMPURNA dengan CARA yang sempurna…

p/s : CINTAILAH seseorang kerana KEKURANGANNYA, kerana suatu saat nanti kamu akan BAHAGIA dengan kelebihannya dan jangan mencintai seseorang dengan kelebihannya, kerana suatu saat nanti kamu pasti KECEWA ketika kamu tahu kekurangannya..✿

Tuesday, 27 September 2011

jodohku

.Apα Khαbαr Jodohku.. ..

.Wαhαi jodohku..Jujur αku rindu kαmu, .tαpi sααt ini belum sααtnyα untuk kitα bertemu,....

.Jodohku, sihαtkαh kαmu..?.kαlαu αku berαdα disαmping mu sααt ini, αkαn αku merαwαtmu dengαn penuh kαsih sαyαng....
...
.Jodohku sαbαr & tenαnglαh..αku disini mαsih bersαbαr menαnti mu, hαtimu tidαk terlukα kαn...? .senyumlαh....

.Jodohku, αku rindu....bilαkαh kitα αkαn bertemu..?.hαti ini kosong.. & hαti ini tαk sαbαr menαnti kehαdirαnmu....

.Jodohku…Adαkαh kαu juga rindu pαdαku...? bαgαimαnα dengαn Qurαn mu..? sudαhkαh kαu bαcα diαntαrα mαghrib & isyak,.? αpα yg kαu fαhαmi dαri surαh itu...? ceritαkαnlαh kepαdαku......

.Jodohku..bersiαplαh kαu untuk mencintαiku secαrα tulus & mαhu menerimα segαlα kekurαngαnku....& membenαrkαnku dikαlα αku sαlαh....

.Jodohku....tαk terαsα penαtku menαip pαdα keyboαrd ini, memαng benαr ini αdαlαh tαndα kerinduαnku kepαdαmu,Ingαtlαh sαyαng..αku selαlu αdα untukmu..
Untuk itu jαngαn pernαh kαu merαsα sendiri αtαu sepi..semogα kerinduαnku ini αkαn terjαwαb, seiring berjαlαnnyα wαktu.......

.Jodohku..kαlαu siαng sudαh berlαlu.. pejαmkαn mαtαmu dengαn buαiαn doα, begitu jugα ucαpαn doα dαriku yg selαlu menyertαimu…semogα ALLAH selαlu menjαdikαn kitα dijαlαn yg benαr. Amin…..

Sunday, 25 September 2011

update..

Udah lame tidak ku update blog ini.. Mcm2 udah berlaku sbnrnyer..

Ak ucap tahniah buat yg udah berpasang2an..

Tahniah buat adik ak yang da mendirikan umah tangga n to my ex. Yg sudah bertunang.tahniah all n semoga hubungan yang d dirikan itu akan kekal n bahagia ke akhir hayat hendaknya..

N ak.. Ak tetap ak.. ƗƗɐƗƗɐ "̮.‎​ hepi selalu d samping org2 tersayang.. Peace (^_^)Y

Followers pn da bertambah.. Thankz pada yg sudi nk follow.. I will follow u back okey...

Nnt update lagi ea..
salam

Tuesday, 19 July 2011

Top 50 Ranking Universiti Terbaik Malaysia 2011


Monday, 18 July 2011

17 July 2011

terharu sangat2 x penah rasa cam nih...
antaran komen yang seronok i bace.. ok nk bg tau mmg terharu bler bace komen dari  ms. diana nih... pernah berkawan n dok sebilik.. roomate plg bez... study group sesama..hangout sesame.. n slalu mintak pendapat die bler bergaduh..huhu ms diana ni gaak la yang mengajar ak ber bloging..hehe n ak x menyesal pon berbloging nih...cz orang bukan betul2 faham diri kite nih cam ner...btol x????

die rakan sekerja ak..dok sebelah..sok nk tuntut kek..hehe thankz alot iman..

ni antara yang de kat wall ak.. if ak attach semua kang panjang laj=k entry nih kan.. so ak wakil kan sedikit /antara yang wish my bezday...thankz alot kawan2 dari SMTT, SMKM, KMNS n dak2 UTM..miz u ol...
thankz to all the wishers..sy sgt terharu.. lebih kurang 100 person wish on FB...sangat gembira.. i dont know why birthday kali ni saangat gembira...salu nyer mase birthday ak dok jauh ngan family kot tu yang sedih...n now da abeh study.. x terase la kesedihan itu..hehe..

ape pon THANKZ A LOT KAWAN2.... walau lama terpisah.. dengan jarak yang begitu jauh ak harap persahabatan kekal ke akhir hayat...

Thursday, 14 July 2011

professional..

Pe pendapat korang berkenaan profesional????ape yang korang faham ngan perkataan profesional???

meh ak kongsi sikit..tp dalam english la cz ak copy paste jek..

=====================================================


Acting like a professional really means doing what it takes to make others think of you as reliable, respectful, and competent. Depending on where you work and the type of job you have, this can take on many different forms. There are, however, quite a few common traits when it comes to being professional. 

This includes the following:

1. Competence. You’re good at what you do – and you have the skills and knowledge that enable you to do your job well.

2. Reliability. People can depend on you to show up on time, submit your work when it’s supposed to be ready, etc.

3. Honesty. You tell the truth and are upfront about where things stand.

4. Integrity. You are known for your consistent principles.

5. Respect For Others. Treating all people as if they mattered is part of your approach.

6. Self-Upgrading. Rather than letting your skills or knowledge become outdated, you seek out ways of staying current.

7. Being Positive. No one likes a constant pessimist. Having an upbeat attitude and trying to be a problem-solver makes a big difference.

8. Supporting Others. You share the spotlight with colleagues, take time to show others how to do things properly, and lend an ear when necessary.

9. Staying Work-Focused. Not letting your private life needlessly have an impact on your job, and not spending time at work attending to personal matters.

10. Listening Carefully. People want to be heard, so you give people a chance to explain their ideas properly.

=========================================================


knp ak nk kongsi bende nih... sbb kat mana2 tempat kerja kite akan jumpa ramai orang n macam2 perangan ada yang nk tunjuk bagus la, ada yang wat hal sendiri la.. n ada gak orang yang x boleh d tegur kesalahan yang di buat...

Cube fikirkan... if x dapat terima teguran cam ner nk perbaiki kesalahaan yang di buat??? sampai biler nk buat kesalahan tu..x maju la diri.. betul x???jika ada orang menegur tu ambil yang positif..so x kan timbul rasa x puas ati...




Tuesday, 12 July 2011

MALAZ



ak nk share ngan korang cara mengatasi sikap malaz.. click here utk bace lebih lanjut..ak bace blog nih n cam menarik hati so ak nk la share ngan korang2..

ok malaz ni ada dalam diri semua ornag betul x???ak sendiri de sikap tuh.. sampai kadang2 bler malaz menguasai diri semua benda yang d lakukan x menjadi..kadang2 sifat malaz ni timbul bler diri tension dengan sesuatu.. seperti ak bler ak tension sikap malaz tu datang.. sampaikan semua org takut nk tego ak.. ngan muka yang sememeh.. jd pendiam yang terlebih diam, dok dalam bilik x kuar2.. huh tu la sikap ak bler ak tension n MALAZ...

nk hilangkan rase tension selalunyer ak akan cube utk menghepikan diri sendiri n ak akan luahkan kepada seseorng.n seseorang 2 yang jadi mangse perlu la dengar sampai ak rase lega.. klu pendam dalam ati cmfm2 sampai bler pon akan timbul rase sakit ati.. betol x??? n 1 lagi cara ak menangis.. menangis pon salah 1 cara nk ilangkan tension n apa yang terbuku kat ati..huhu..eh lari topik lak...

dulu ak jadikan blog nih tempat untuk ak luahkan pe yang terbuku kat ati.. tp sekarang x lagi selepas banyak isu timbul.. huuhu.. skarang ak bukan seperti dulu..byk perubahan dalam hidup ak.. tp ak cube terima takdir yang da tersurat utk ak..akan ak cube utk tempuhi segala cabaran dan halangan yang datang.. hopefully...

!!!ALWAYS SMILE N BE HAPPY!!!

masih berbaki..


ketensionan ak masih berbaki sejak sabtu lepas....nk jerit nk nangis pon de gak..huhu..bler wase nk nangis tp kite tahan2 akan timbul 1 rase iaitu sakit ati..bler da ngis tension itu hilang sikit demi sedikit...selalunyer klu ak sakit ati / marah / ape2 yang bmendatangkan tension ak akan lepaskan dengan menangis... mgkin cara org berbeza2..

Sunday, 10 July 2011

1 lg ari yang membosankan...


1 lg hari yang membosan kan perlu ak tempuh ari ni.. x tau npe ak rase nk je blik klang.. tp sok da keje x perlu la ak nk susah kan org amek n anta ak ke sini semula...

weekend yang bosan x de sape di sisi... hurm.. nasib ak la kan.. punca dari perhimpunan haram tu ak terkandas kat tengah2 kota raya nih...

OK HOUSEMATE AJAK G MIDVELLY.. YEAY..KUAR JAP!!! BUBYE!!ILANG SKET KEBOSANAN...

Saturday, 9 July 2011

sedey pulak!!


mula2 punya la semangat nk blik kg halaman jumpa ibu bapa tercinta..dok seap2 bg cantik... make up skit.. da seap ak trun g LRT.. tgu ada la dalam 5 minit.. ada anouncement " UNTUK KESELAMATAN TREN INI TIDAK AKAN BERHENTI DI BEBERAPA STESYEN, STESYEN KL SENTRAL, PASAR SENI DAN MASJID JAMEK" perggghhhhh mmg nk kene maki la...

ak da cantek2 cam ni terpakse menebalkan muke patah balik. di sebabkan perhimpunan tu ak x dapat balik kg halaman.. marah betul la... ape kejad nyer mereka buat begitu.. ramai orang yang punya urusan..semua tergendala...disebabkan perhimpunan itu...

untuk elak polis ramai yang buat keputusan dok umah jek... huh ak bengang!!!!

MIZ MUM , DAD, IJAN, ACIP N OTHERS... HUAARRRGGGHHHHH



ok balik!!!

semyum cam nih!! 
mi sis kate klang clear.. tren berjalan lancar n x ramai orng pon kat klng tuh..hope fully betol la.. tkot kat kl sentral nih rmi org...ok kawan2 sy mau pulang ke klang.. doakan perjalanan sy...

lompat2 dapat berite gembira..!!

ak nk balik!!!!!

Menyusah kkan orang de la bukan nk menyenangkan org..dengar kate orang BERSIH adalah utk menuntuk pilihan raya yang bersih dan telus..taanpa rasuah.. ok.. sekarang ni apa yang sebenarnye mereka nk tuntut??? Elok2 negara aman.. da rase goyang n x selamat dah..

actually ak nk balik klang ari nih..plan2 sptt nyer smlm pas blik keje tp ada masalah yang melanda.. so x bleh nk blik smlm.. pg ni lak ak da takut nk kuar umah… n dengar2 KTM de yang x jalan.. adoila.. lagi la ak bengang..Cam ni ke nk tuntut keadilan.. lagi menyusah kan orang ade la… adoilaaa…..!!!!

pe plak pendapat korang pasal perhimpunan bersih nih????ak nk tau gak…

perlu ke kite buat seperti negara luar.. demostrasi sana sini???

mereka menuntut ini tetapi yg x da kene mengene pon dapat susah!!

Tuesday, 5 July 2011

update sket..

da lame x update kan..huhu sejak keje nih dah x de mase nk bersosial di sini..apatah lagi nak meluahkan....keje ak tiap2 ari bgun kol 6 n seapkan pe yg ptt.. pas tu kol 8 pg g keje..balik kol 6.. sampai umah kadang2 terus lah tdo.. sedar2 kol 12..pastu ape lagi kan truskan perjuangan di alam mimpi...


baru2 ni de rezeki sket ak memulakan hobi lame ak yang da terkubur..iaitu bace novel.. bli 1 novel ni.. menarik tajuk die.." SETELAH DI LUKAI ".. syok jugak da lame x layan cite2 novel nih...ada sebahagian cerita ada ckit la kene ngan ak..insyaallah ade rezeki ak akan tambah koleksi novel ak...


ok ni la cover depan novel yang ak bace tu..

Thursday, 5 May 2011

new room

tuk pengetahuan korang semua ak da dok luar..x dok ngan family..tp akan balik ke umah tiap mianggu kot..hehe ak menyewa sejak 02052011..lepas kenduri lisa..at kl...dekat ngan tempat keje..not bad la..leh jalan kaki je g keje..hehe..
k tu je nk update...

MIZ MY MOM..!!!

kenduri lisa..(01052011)

seronok kot sekali2 kumpul ramai2 bersama sepupu dan makcik2 yang boleh dikatakan 1 kepala..hehe...
kami masih lagi mengamalkan istilah rewang lg..org jawa kate rewang...rewang ni dalam bahase melayu tolong2...so kami akan berkumpul ramai2 la kan.. de department masak, department ptg2, buat air dan layan tetamu..huhu...

nk upload gmbar terlalu byk n ak x sempat lg nk mengedit..huhu..




Wednesday, 27 April 2011

pg td...

nk tau td kat highway, hampir2 berlaku perlanggaran...cz kete depan tetibe breah emergency...kete depan ak lg...break smpai berbunyi...gler la..da kecut perut dah...tkt ak terlibat sekali...nsb baek la bpak ak pndai mengelak..ke len tengah..

mula2 ktorg kat len plg kanan...ye la sume kete nk laju...bapk ak pon bwk 120km/j pg td...hurm ngah layan ngantuk ni tetibe lak bunyi break yang kuat tu..mmg ak da pegang seat ngan kuat mase tu..mate serta merta segar....huh mmg dahsyat la..if bpk ak x mengelak mst da berlanggar..kete yg ke-10 depan ak tuh upe2 nyer bawak slow..da la amek len paling kanan bawak slow plak...if nk bawak slow tu g la len paling kiri...x ke membahayakan kete2 yang kat blakang tuh.!!!!!! mmg bengong...sampai berbunyi break tuh...aduhai...

Tuesday, 26 April 2011

my cousin engagement..

pertunangan sepupu ak yg chumel..majlis mmg bez la...overall.. cz melayan karenah makcik dan pkcik..hehe riuh rendah dgn sore budak2 kecik yang bermain2...hurm smpaikan adik ak tu jd comot..gare2 men kat luar umah..seap men air lg...ye la kan...rindu lak zaman budak2 dlu..lebih kurang same je perangai nyer bler da jmp sepupu2 semua..hehe n bler da besa...masing2 bawak haluan masing2..btol x???? lihat lah gambar2 yang telah ak edit nih....tgk puas2 tau...(^_^)Y



ni sume atas gubahan pengantin sendiri,... cun kan..mayb ak tunang nnt ak akan ajak dorg2 buat kenduri tuk gubah hantaran...n sireh junjung tu ak buat sket..hehe comel2...
  



ni lak ragam time kenduri ari tuh...mmg bez ngan pakcik2 yg sengal n riuh ngan suare budak2...
  


MENU kenduri...sedap dowh smpai x lalu perut ak nk makan semue tuh...da penuh..ahaha
 



ok this is FARAH my cousin...comel kan????
  


ni lak hantaran dari pihak lelaki... n sebelah farah tu la tunang die...cm pemalu jek...
 


time farah Make-up..
 


semua org sebuk nk bergambar ngan pengantin..hehe termasuk la diri ak..hehe
 


Debaran yang di nantikan..hehe time sarung cincin...
 

Thursday, 21 April 2011

update..

erm setelah mul abekerja semalam ak rase cm da x de mase kot tuk meng update blog nih..heh!!! walaupun keje ak mengadap computer..tp ak di haramkan utk mengon9 kan diri kat floor..aish bosan kan...

actually x de la bosan sgt pon cz..keje ak 1 ari kne update or satlle 40 case yg berkenaan cust yg sgt cerewet itu.. nk tu la nk ni la...aish..ak proses case dr seluruh negara m'sia nih..but fun..kadg2 jmp nme pelik2...then gelak la sendiri2..haha...keje ak membantu rakyat malaysia menyelesaikan masalah berkenaan produk ktorg..sape2 yang tau ak keje kat mane tau la dorg kan pe keje ak...n masalah customer tuh...


gnbr ni nk tunjuk ak byk keje...ahahaha(bleh x cm tuh???!!)

adoila... da x tau nk cite ape... ni je la kot...see u on next update..hehe

Monday, 18 April 2011

weekend skali lg...

kawan2 nk kongsi hari weekend sy bersama INA..ktorg kuar area kol 11 lebih...1st ktorg g jen jalan kat JJ Bukit Raja..ktorg tgk wayang..cite RIO in 3D tau... comel jek cite tuh...cm nk pegang je katun2 yg comel tuh...pas tgk wayang ktorg window shopping kat sane..huhu ye la kan da tengah2 bulan...x dapek den nk nolong....

afta da jalan2 tuh kami g taman SETIA ALAM sekali lg...hehe bergambar2...ok tuk pengetahuan korg ak nih ske bergambar...hehe pape pon mmg seronok sket la weekend kali nih...x tau lak this weekend cm ner lak.. tgu je la ea..hehehe


Ini la antara gambar2 kami...

Friday, 15 April 2011

nk tau x???

kat cni server down lor...so ktorg dok lepak kat blik training nih mengonline kan diri....sape yg dapat bukak FB tu bukak FB.. yg borak tu borak la sampai lebam..hehe  bler kumpul2 balik mmg kecoh kelaz nih..huhu but seronok..sambil update blog n borak2 ngan kawan2 nih...

ak nk g tau semalam telah la tamat ak nyer ujian2 yang paling ak takuti...iaitu OJA (On Job Assessment)...

ok kawan2 sy nk bg tau sy LULUS!!!!..yeay sy suke sbb da lepas segala siksaan..huhu pas ni mmg trus start keje la..pas dekat 2 bulan men training kan diri..hehe...Ok kawan2 sy suda d gelar pekerja...(adoiyaii..cm excited sgt lak..) tp nng bnde yg ak tkt x lulus tuk OJA nih..n allhamdulillah la ak da selamat lepas segala beban yang ade dlm kepale otak ak ni sepanjang minggu nih!!!

akan bermula la pulak ketensionan dalam alam pekerjaan lepas nih..huhu...ok sy nk ucap GUD LUCK KEPADA KAWAN2 TRAINING DALAM MENJALAN KAN TUGASAN ANDA DAN SELAMAT DATANG KE ALAM PEKERJAAN!!!  (^_^)Y

Atkins Nutritional Approach / Atkins Diet

ok kawan2 ak  just nk kongsi ngan kawan pasal tips2 diet..hehe kawan ak email kan bende ni kat ak..so ak nk kongsi gak ngan korg2 care tok berdiet..akak die berdiet gne care nih dr 80kg da turun ke 60kg...dalam mase 3 bulan...ape lg..sila la try..hehehe
 
 
 
 
SELAMAT MENCUBA...!!!
Atkins Nutritional Approach / Atkins Diet
*************************************************

Peringatan: Pregnant ladies dan wanita yang sedang menyusu baby tidak digalakkan mengamalkan Atkins Diet!!! Consult doctor anda sebelum mengamalkan diet ini...!

Atkins Diet ialah sejenis corak pemakanan yang diperkenalkan oleh Dr. Robert C. Atkins bagi membantu seseorang individu untuk mengurangkan berat badan melalui konsep pembakaran karbohidrat (carbohydrate) dan lemak di dalam badan.

Dengan mengurangkan dan menghadkan makanan berkarbohidrat seperti nasi, mi, kentang dan gula, badan akan mula membakar lemak sebagai bahanapi. Ini bereti berat badan anda akan mula menyusut.
Dr Atkins mula mengembangkan idea ?karbohidrat rendah dalam pemakanan? semenjak tahun 1970an lagi tapi kurang mendapat sambutan. Pada masa itu ramai rakyat Amerika telah mengikuti ?low-fat diet? atau diet rendah lemak.

Melalui ?low-fat? diet, ada yang tidak berjaya mengurangkan lemak badan kerana walaupun mereka menghadkan makanan berlemak, mereka masih mengambil makanan berkarbohidrat dan bergula, seperti meminum lebih banyak jus, memakan roti dan kentang berlebihan. Yang berjaya menurunkan berat badan pula selalunya akan kembali ke berat badan asal dalam masa 1-2 tahun kerana kebanyakkan diet yang diperkenalan menyebabkan mereka sentiasa terasa lapar dan tak mampu mengikut teknik low-fat diet itu buat masa yang lama.

Dr Atkin telah membuat kajian mengenai ?low carbohydrate diet? dan mendapati yang mereka yang mengamalkan pemakanan kurang dalam karbohidrat tetapi tinggi dengan protein mampu menghilangkan berat badan yang berlebihan dan kekal dalam keadaan langsing seumur hidup.
Atkins Nutritional Approach (ANA) dibahagikan kepada 4 peringkat utama yang perlu diikuti dengan penuh berdisiplin dan dedikasi jika anda ingin mencapai tubuh langsing impian anda. 4 peringkatnya ialah:

1. Induction (permulaan dan pengenalan) ? 2 minggu atau lebih, mengikut keadaan dan berat badan.
2. Ongoing Weight Loss (penyusutan berat berterusan)
3. Pre-maintenance
4. Lifetime Maintenance

Induction ialah peringkat terpenting sekali dalam Atkins Diet kerana ia adalah tapak permulaan kepada corak pemakanan yang berbeza daripada apa yang pernah anda lalui selama ini. Induction sebaik-baiknya dilakukan selama 2 minggu (paling kurang) dan boleh diteruskan selama 6 bulan sehingga 2 tahun, mengikut keadaan kesihatan dan berat badan anda. Yang pasti, lagi berat badan anda atau lagi susah untuk anda menghilangkan berat badan (atau kedua-duanya sekali), lagi lama anda patut berada pada tahap Induction.

Semasa 2 Minggu Induction:

1.) Elakkan NASI, MI, MIHUN, LAKSA, LAKSANG, SPAGETTI, FETTUCINI, VERMICELLI, KUEW TIAU dan yang sebangsa dengannya.

2.) Elakkan Roti, roti berserat, roti bun, rotiBoy, roti canai, roti jala, roti bakar, roti pastries dan apa2 yang sebangsa dengannya.

3.) Elakkan Gula - gula pasir, gula melaka, gula merah, madu, gula-gula dan apa-apa yang bergula tinggi.

4.) Elakkan Buah-buahan (lepas 2 minggu baru makan berpada-pada).

5.) Elakkan minuman bergula, jus buah-buahan, air bergas (coke, pepsi, 100plus, etc), kurangkan pengambilan kopi!

6.) Elakkan snek seperti Twisties, biskut manis, nachos, popcorn, jeruk manis.

7.) Elakkan segala bentuk kacang untuk 2 minggu. Tak kira kacang biasa, gajus, kuah kacang, dhal...

8.) Elakkan makanan berproses seperti kentang goreng, bebola ikan, bebola sotong.

9.) Elakkan makanan bertepung seperti kek, biskut, kuih-muih.

***************************************************************************

Boleh Makan:

1.) Ayam - panggang, steam, bakar, sup, satay, digoreng tanpa tepung.

2.) Semua ikan - sama macam ayam, boleh grill, steam, goreng tanpa tepung. Tak kira ikan salmon, pari, tenggiri, terubok, ikan bilis...

3.) Semua daging - rusa, lembu, kambing - buat steak, satay grill, sup ekor, daging bakar, disalai... asalkan halal.

4.) Udang - bakar, tomyam, goreng dgn cili boh, etc. Elakkan sotong coz karbohidrat tinggi.

5.) Sayur, terutamanya sayur hijau. Kurangkan lobak merah, elakkan kentang. Lagi hijau, lagi bagus, macam sawi, bayam, salad, timun...

6.) Keju jenis cheddar, mozarella, parmesan. Limit kepada 2-3 keping sehari.

7.) Air kosong, air mineral -minum 8 gelas atau lebih sehari untuk elakkan sembelit.

8.) Nak makan burger? Buang roti bun atas dan bawah, makan daging burger dengan sayur dan mayonis kat dalam je...

9.) Pizza? Makan topping kat atas je, roti kat bawah tu kasi orang yang tak perlu diet...

10.) Makan supplement dan vitamin seperti spirullina dan multi-vitamins untuk menambahkan lagi tenaga dan kuatkan daya ketahanan badan.


Jangan lupa makan sarapan, tengahari dan makan malam. Makan malam sebelum jam 9 malam. Jangan ponteng makan!

Contoh sarapan / Breakfast
1.) Telur rebus - 1 biji - (0.6 grams carb)
2.) Chicken slice - 2-3 keping - (0.0 grams carb)
3.) Air suam - 1-2 glass - (0 gram carb)
4.) Keju - 2 keping - (1 gram carb)

Makan Tengahari / Malam
1.) Ikan panggang - 1-2 keping - (0 gram Carb)
2.) Sup Ayam - 1 mangkuk - (0.5 - 1 gram Carb)
3.) Ayam goreng - 1-2 ketul - (0.5 - 1 gram Carb)
4.) Sayur-sayuran hijau - 1 mangkuk - (1 - 3 grams Carb)
5.) Telur goreng - 1-2 biji - (1 - 1.5 gram Carb)


Carb = Karbohidrat
Jangan lebih drp 20 grams Carb sehari kalau nak kurus!

Nasi - 1 pinggan penuh = 88 grams Carb !
Nasi - 1/2 pinggan (nasi separuh) = 44 grams Carb.
Nasi - 1/4 pinggan = 22 grams Carb.
Mee (mihun/spagetti/laksa/laksang/fettuccinni) = 10 - 100 grams Carb (meehoon paling rendah Carb = lebih kurang 10g sepinggan)

InsyaAllah, try diet ni selama 2 minggu, anda boleh lihat hasilnya.

Thursday, 14 April 2011

WEDDING IZITA MANSOR...


sabtu(16/4/2011) wedding kawan ak IZITA MANSOR..lame da x jumpe..die ni kawan ak mase sek teknik dlu2...hurm rindu zaman sek teknik dlu... time buat jamuan dorm kat Jengka 19...agak2 nyer korg2 ingt lg x??? mase tu ak tumpang umah lyn..

ok..klu nk cite pasal zaman sek dlu mmg la x abeh2...cz byk kenangan n cerite..huhu

pape pon pade Izita Mansor Tahniah ye..semoga kekal sepanjang hayat dan dapat anak yg chumel2 cm ko..hehehe

bler la kite dapat jump ea??? lame gler kot..if dtg KL or SEL roger2 ak ea!!!

Monday, 11 April 2011

.....

ouh x de mood ari ni..masalah menimpa2...aish!!! tension!!

Friday, 8 April 2011

mkn2..(07042011)

even ni semalam ea...ktorg makan2 kat ALI CAFE BANGSAR.. nk tau x sbb pe ktorg beramai2 mkn kat cni...sbb ni de lah majlis perpisahan dengan azura n sallawa.

mereka akan mulakan tugasan mereka kat SEMUA HOUSE.. area jalan TAR..so die da x de bersama ktorg dak2 training yang len... cm ner ea ak nk tag.. x pe la t ak terangkan 1 persatu gmbr2 kt bawah nih...so harap korg semue dapat bersabar meneliti setiap 1 gambr2 nih..huhu

ni la sekitar event tuh...gelagat2 dak2 training..hehe

antara hidangan yang kami order..x de berat sebelah ye walau kami ni dok 2 meja berasingan sbb da ramai sgt kan..hehehe


ni la sallawa n azura yang kami raikan.. nnt jmp kat lua jgn lupe tego2 lak..hehe





Wednesday, 6 April 2011

latihan kol...

huh lepas 1 seksaan.. mock kol mmg menyiksakan jiwa dan batin ak...bler x tau nk jawab mula menggelabah...tu je kelemahan ak kot..huhu...dok depan sorang2 n berlakon cm call real customer...

comment cik yana:
-takut
-x confident
-teragak2 bler d tany
- bler trik soalan skit da menggelabah nk jawap...

aduhai...susa gak nk ckp ngan pelanggan..lg2 pelanggan yang byk tanye..huhu

cam ner ea nk naek kan confident level??? n x tkt2 nk berckp ngan org????

Tuesday, 5 April 2011

Watak Berdasarkan Tanggal Lahir (APRIL)

1 April
Firaasatnya tajam, cerdas, gagah berani dan pandangannya luas serta amat ambisius. Ia bisa sukses dalam berkecimpung dalam bidang politik dan sosial.


2 April
Artistik, musikal, suka akan kesenian dan kesusasteraan, tekun dalam belajar, sopan tingkah-lakunya dan amat mudah tersinggung serta gampang merasa tegang.


3 April
Belas kasih, suka bergaul dalam lingkungan masyarakat, artistik dan musical serta asli pikirannya. Hanya saja ia suka berfoya-foya yang ada kalanya melewati batas.


4 April
Ramah-tamah, artistik, musikal, aktif, penuh semangat dan cerdik serta mudah terpengaruh untuk berbuat pada hal yang kurang baik.


5 April
Pandai, pikirannya asli, simpatik dan terlalu mudah main percaya pada omongan orang sehingga ia! mudah tertipu


6 April
Otaknya terang, giat bekerja, riang gembira dan pandai bergaul di kalangan masyarakat yang luas serta gemar berusaha sendiri dan bisa menjadi seorang artis yang cakap.


7 April
Sangat aktif dalam segala hal, pandai dan asli pikirannya, tindak-tanduknya amat bijaksana dan teliti. Kalau ia dilahirkan menjelang fajar, nasibnya bisa cerah dan hari tuanya beruntung serta gembira.


8 April
Intelektualitasnya cukup tinggi, ambisius dan tidak suka diperintah orang lain. Baiknya ia memiliki semangat untuk berdiri sendiri.


9 April
Ramah-tamah, sopan-santun , sangat sabar dan menyenangkan. Ia suka berusaha di bidang industri, tetapi suksesnya ada di lapangan kesenian terutama seni musik.


10 April
Amat pandai, bersifat pemberani, tegas tindakannya dan dapat mengambil keputusan dengan cepat serta sering kali tidak dapat memusatkan pikirannya pada satu tujuan hingga acapkali mengalami kegagalan.


11 April
Pandai, panjang akal, dapat memahami pelajaran dengan mudah dan pada umumnya suka akan kesenian terutama musik dan kesusasteraan. Kegemaran ini sering dijadikan garis kehidupan untuk memperoleh sukses di dunia.


12 April
Periang, suka memperdalam pelajaran yang tinggi karena itu tidak jarang yang menjadi sarjana. Sifatnya yang selalu optimis membuat karirnya selalu menanjak dan berhasil dalam mencapai usaha yang diperjuangkannya.


13 April
Dapat memahami apa yang dipelajarinya dengan cepat terutama jika ia dilahirkan pada waktu subuh. Selain itu, ia bisa menjadi orang pandai dalam bidang yang disukainya.


14 April
Badannya sehat dan kuat, otaknya cerdas, gesit dalam gerak-geriknya, penuh daya cipta, artistik dan musikal. Ia bisa berhasil kalau bekerja sebagai seniman atau penulis atau wartawan.


15 April
Emosional dan mudah tersinggung, selalu aktif, artistik, tetapi ada sebagian yang suka berdikari. Hal ini akan berhasil di hari tuanya kalau dikembangkan sejak masa mudanya.


16 April
Otaknya terang, periang, optimistis, artistik dan musikal. Ia bisa menjadi aktor atau pemain drama yang tenar.


17 April
Kuat dalam hal karakter dan pendiriannya, tingkah lakunya amat praktis dan luas pandangannya, tetapi wataknya agak aneh dan suka mengecam orang lain.


18 April
Dasarnya berperangai mulia, welas kasih dan suka berbuat sosial. Tetapi karena ia bertabiat suka memerintah, maka kalau kurang pendidikanntya ia bisa berbuat semena-mena.


19 April
Pandanggannya luas dan asli, disiplin dan suka akan ketertiban Ia bisa berhasil dalam mencari penemuan-penemuan baru dan pandai dalam usaha dagang


20 April
Otaknya cerdas, periang, agung, jujur, terus terang, artistik dan musikal. Apabila tingkat pendidikannya baik ia bisa sukses dalam Menempuh kehidupannya.


21 April
Amat sensitif (sangat peka perasaannya), murah hati, tulus dan gagah berani, tetapi agak angkuh. Umumnya ia bisa berhasil dan terkenal dalam segala macam pekerjaan yang disukainya.


22 April
Simpatik dan praktis dalam segala sepak terjangnya, agak pemalu dan berhati-hati dalam melakukan pilihannya. Ia bekerja rapi menurut sistem yang tertemtu.


23 April
Sopan-santun, artistik, tetapi amat emosional dan mudah tersinggung perasaannya, tabiatnya agak aneh dan keras. Ia bisa berhasil di bidang pemerintahan atau sebagai anggota dinas rahasia.


24 April
Suka mengabdi, pandai berusaha dan banyak ilhamnya untuk mengerjakan sesuatu. Sifatnya gagah berani dan bersemangat. Ia bisa memperoleh keuntungan melalui perjalanan dan kegiatan di bidang keagamaan.


25 April
Bersifat amat simpatik, artistik dan senang akan segala macam keindahan, tetapi perasaannya terlalu peka. Berbakat untuk menjadi aktor atau aktris.


26 April
Agung dan tajam firasatnya, tetapi agak pemalu, suka takut-takut dan banyak segan serta keras hatinya.


27 April
Aktif, ambisius, luar biasa pandai, pandangannya luas dan asli, tetapi sifatnya cemburuan. Ia bisa banyak berhasil dalam segala usahanya.


28 April
Otaknya cerdas, artistik, agung, kepribadiannya berwibawa dan pandai berfilsafah serta ada sebagian yang berbakat untuk meramalkan sesuatu.


29 April
Wataknya amat baik, tetapi kemauan nya keras dan perasaannya terlalu kuat. Selain itu, ia pandai bicara, selalu kelihatan giat bekerja dan cerdik.


30 April
Amat simpatik, suka berbuat sosial, cerdas otaknya dan suka sekali akan segala sesuatu yang bersifat seni, terutama musik dan kesusasteraan. Kalau ia dilahirkan lewat tengah malam tidak mustahil dapat banyak rejeki.

!!aktiviti weekend!!

1st time gaji..huhu dapat sket jek..but ak bersyukur la cz dapat wat mak bapak ak tersenyum dengan sedikit pemberian ku itu..huhudapat la ringan kan beban mereka sikit kan…hopefully la…

Weekend x g mane pon walau bru pas gaji kan..gji bulan ni just ckup2 makan jek wat tambg LRT n KTM..so bln april ni ak kne la jimat kuase2…bln depan bru leh enjoy ckit…harap2 cpt2 la mase berlalu..x la ak merana nk tgu cukup bulan.huhu..Kawan2 yang ajak ak kuar tu..terpakse la ak tolak wat sementara waktu nih…

Antare kerja yang ak buat weekend nih

Sabtu: pagi2 ak anta mak ak g kisar jamu…tuk pengetahuan korg mak ak buat jamu tuk org bersalin…jamu ni x de la khas tok org bersalin jek…org yg jge badan pon bleh minum…otw g tempat tu..de excident..agak teruk gak…then otw balik pon de excident kat highway…tgk dkt mmg truk la 2 2 excident 2…remok depan…ish agak menyeramkan la jugak….

Ahad: lak ktorg adik beradik angkat tanah..my father nk wat bilik air kat luar umah…ok wat tuk kemudahan..t kenduri x de la susa2 nk amek air kat dalam umah kan…dalam wat kerje2 ni ak la paling malaz..ahaha..serius pas ak sakit ari tu ak x leh wat keje berat sgt cpt sgt letih…pas tu mula nk demam…huhu aduhai… then ptg ahad tu ak ngan adik2 yang kecik termasuk mak n abah g bersantai kat TAMAN SETIA ALAM...usha2 la gmbar kat bwh  ni eaa...hehe


OK NI GMBR2 YANG AK AMEK MASE BWAT KEJE SKET2..HEHEH

kerja yg x brape nk keje...

gelagat adik2 ak!!!

bersantai d TAMAN SETIA ALAM..

Monday, 4 April 2011

Watak Berdasarkan Tanggal Lahir (MAC)


1 Mac
Memiliki watak yang baik, simpatik dan kemauannya keras. Dalam berusaha keras untuk mencapai kemajuan hidup, ia bias mencapai sukses.

2 Mac
Berkarakter kuat, seksama dan cerdas. Karena sikapnya yang selalu berhati-hati, ada kalanya ia menaruh curiga sehingga tidak bias cepat mengambil keputusan. Ia dapat diharapkan beruntung dalam bermacam-macam bidang usaha.

3 Mac
Sangat aktif, bersemangat, berambisi dan suka mencari nama ataupun kedudukan. Sifatnya yang ulet bekerja dan tidak suka melamun serta dapat diserahi tugas yang penuh tanggung jawab

4 Mac
Pandai, penuh inisiatif, suka bekerja keras dan suka mempelajari berbagai macam ilmu. Dalam perjuangan hidup, ia bisa berhasil gilang-gemilang.

5 Mac
Berpikiran dan berpendapat secara asli, pa! da umumnya ia bisa bekerja dengan sukses bila bekerja dalam lapangan teknik mesin dan juga bisa berhasil dibidang penerbangan.

6 Mac
Berpikiran cerdas dan rajin belajar tetapi suka menyendiri atau menjauhkan diri dari pergaulan sebab ia bersifat banyak segan, bisa berhasil dalam lapangan pekerjaan yang memerlukan penelitian sedalam-dalamnya

7 Mac
Tidak mudah terpengaruh oleh orang lain sebab mereka banyak menaruh curiga,  suka memperhatikan kesejahteraan keluarganya. Ia bisa populer dan sukses karena pikirannya asli dan pandai serta memiliki kekuatan magnetis

8 Mac
Murah hati, suka memperlihatkan sikap yang simpatik dan suka tolong-menolong karena itu ia banyak disukai dalam pergaulan umum, salah s atu keberhasilannya ialah melalui karakter yang kuat.

9 Mac
Sangat gesit, cerdas dan mudah memahami suatu pelajaran betapa sulitnya. Hanya saja, karena ia terlalu banyak main percaya akibatnya ia sering tertipu

10 Mac
Pandai, suka mencari kemajuan dan agak ambisius, pendapatnya asli dan bersemangat. Pada umumnya rejekinya cukup baik

11 Mac
Sangat aktif dalam bidang industri dan ada harapan akan berhasil baik, terutama bagi orang yang dilahirkan di waktu pagi hari.

12 Mac
Amat cerdik, pandai memecahkan persoalan yang rumit dan pandangannya luas. Pada umumnya cocok apabila memperhatikan dan  mempelajari ilmu kebatinan

13 Mac
Baik, ramah-tamah, riang gembira, firasatnya tajam dan banyak penemuan dibidang usaha apa saja sehingga ia tidak perlu khawatir akan masa depannya.

14 Mac
Berkemauan keras, bertujuan tetap dan perawakan badannya kuat, pemusatan pikiran yang luar biasa ia bisa mencapai angan-angannya dengan sukses.

15 Mac
Amat simpatik dan menarik perhatian umum. Karena kesukaannya akan kesenian,ia bisa cocok jika bekerja di lapangan musik, drama dan film. Umumnya ia bisa memperoleh banyak rejeki

16 Mac
Berotak tajam, panjang akal, karakternya baik, gesit dan kadangkala mempunyai daya imajinasi yang luar biasa. Umumnya ia mudah percaya omongan orang sehingga mudah tertipu..

17 Mac
Pandai dan panjang akal serta rejeki mereka cukup baik. Karena pendapat dan penemuannya asli, maka ia bisa menjadi sarjana teknik.

18 Mac
Sangat sensitif atau perasaannya mudah tersinggung, sering gagah dan beradat  aneh dan bisa terjadi sengketa hanya karena salah paham saja.

19 Mac
Gesit, berpikiran tidak menentu dan hatinya jarang bisa tenteram, tetapi otaknya terang dan firasatnya ta jam. Usahanya bisa berhasil berkat keuletannya

20 Mac
Bersikap agung, suka berlaku terus terang dan amat jujur karena itu bisa mendapatkan kepercayaan penuh untuk memegang segala rahasia. Selain itu, ia pandai berdiplomasi sehingga ia bisa sukses jika bergerak di bidang politik.

21 Mac
Hatinya terbuka, setia, gagah berani tetapi tidak mudah mengalah. Ia bisa populer dan berhasil dalam memegang pimpinan perusahaan.

22 Mac
Pandai, pikirannya asli, selalu berlaku amat praktis, tidak suka banyak omong kosong, perasaannya sangat peka, hatinya mudah meluap-luap dan kadang-kadang brangasan. Ia bisa mencapai kemajuan hidup oleh keberaniannya.

23 Mac
Suka bekerja melayani orang dan berani main spekulasi. Karena cerdik dan banyak akal, umumnya ia bisa berhasil di bidang usaha niaga

24 Mac
Sangat sensitif atau perasaannya terlalu peka, mudah naik darah tetapi mudah baik kembali dan gemar akan segala sesuatu yang berhubungan dengan seni.

25 Mac
Kemampuan artistiknya besar sehingga bisa terkenal di bidang kesenian Sayang perasaannya terlalu amat halus sehingga mudah menimbulkan perselisihan paham!

26 Mac
Banyak segan, suka mawas diri dan pandai berfisafah. Ia bisa bekerja baik dalam lingkungan yang tentram, aman dan sentosa.

27 Mac
Pandangannya amat luas, pikirannya cerdas, tetapi amat cemburuan dan sekali waktu bisa menaruh banyak curiga pada orang lain. Ia berbakat untuk menjadi seorang guru atau pemimpin kebatinan.

28 Mac
Firasatnya tajam, banyak berpikir dan amat berhati-hati dalam segala tindak-tanduknya serta bersifat artistik dan banyak segan dalam mengemukakan pendapatnya yang asli.

29 Mac
Sangat pandai dan panjang akal, wataknya riang gembira dan cepat bertindak. Ia bisa berhasil di bidang diplomatik dan suksesnya tercapai setelah melewati umur 30 tahun.

30 Mac
Ambisinya besar dan kurang bersikap toleran, biasanya amat praktis dalam segala gerak-geriknya dan pada umumnya ia bisa memiliki tanah atau mengusahakan perkebunan pertanian.

31 Mac
Luar biasa pandai, asli pikirannya dan mudah memahami pendapat orang lain serta pandangannya sangat luas. Ia bisa menjadi seorang teman yang arif bijaksana